Bu yazıda samanyolu
fotoğraflarını Lightroom 5.0 kullanarak nasıl daha güzel bir görüntüye
kavuşturabileceğimizi amatör deneyimlerime dayanarak anlatmaya çalışacağım.
Yapılabilecek işlemlerin sonuç üzerindeki etkisini daha iyi gösterebilmek için
oldukça düşük ekspoz seviyeye sahip bir fotoğraf üzerinde çalışalım istedim:
1. Aşağıdaki
fotoğrafın exif değerleri 28 mm odak uzunluğu, iso 8000, f/9.0, 30 saniye shutter
speed olup Canon 6D 24-105 mm objektif ile çekilmiştir (Şekil 1). Daha önceki bir yazımda f değerinin 4-5 civarında olmasının gece fotoğrafçılığının bir
komponenti olarak yıldız/samanyolu çekimlerinde olumlu fark oluşturduğunu
belirtmiştim. Bu fotoğrafta iso değeri çok yüksek olmasına karşın f değeri 9.0
olduğu için fotoğraf underexposed olarak görülüyor. 30 saniyeden daha fazla
sürede çekim yapılmaması gerektiğini -yıldızların nokta halindeki görünümlerini
korumak için- Yıldız Hareketlerinin Kaydedilmesi başlıklı yazımda belirtmiştim. Sonuç: elimizde neredeyse kapkara bir
fotoğraf var ve bunu olası bir “worst-case” olarak değerlendirebileceğimizi
düşünüyorum. Şimdi neler yapabileceğimize bakalım:
Şekil 1. File => import => fotoğraf seçimi ve onayından sonra özellikle sadece gökyüzündeki görüntüyü göstermek amacıyla crop ettiğim fotoğrafın ilk hali. Neredeyse tamamen karanlık bir görüntü... |
2. Öncelikle “d”
tuşuna basarak “Develop” bölümünü seçiyoruz. Böylelikle fotoğraftaki birçok
parametreyi değiştirecek seçenekler hemen alt alta sağ tarafta ortaya çıkıyor
(Şekil 1). Bu fotoğrafın histogramına (sağ üstte) bakılacak olursa aşırı sola
yaslanmış ve hatta kollapsa uğramış olduğunu görüyoruz. Oysaki histogramda olabildiğince
homojen bir dağılımın sağlanması gerekir. İlk aşamamız exposure seviyesini
ayarlamak. White balance yapamıyoruz, çünkü seçebileceğimiz “gri” tonlarında
hiçbir şey yok. Kapkaranlık bir fotoğrafımız var sadece. Exposure seviyesini bir
miktar arttırarak samanyolundaki formun biraz belirginleşmesini sağlıyorum.
Burada aşırı underexposure söz konusu olduğundan, +1.50 seviyesine getirdim ki
aslında birçok fotoğrafta 0.5 civarı yeterlidir. Çok arttırmıyorum şimdi, çünkü
fotoğrafta çok noise oluşmasına yol açacaktır. Histogram biraz sağa doğru kaydı
ve açıldı dikkat ederseniz (Şekil 2). Ancak yine de hala underexposed bir
fotoğraf. Histogramda sol üstteki üçgen hala siyah...
Şekil 2. Sadece exposure seviyesinin arttırılması. |
3. Amacımız
samanyolunu olabildiğince belirgin bir hale getirmek. Ekranın sağ bölümündeki “BASIC”
kısmında bulunan parametreleri değiştirmeye başlıyoruz. “Contrast” seviyesini
şu aşamada +5 in altında arttırmayı tercih ediyorum, çünkü birazdan aşağıda onu
biraz daha belirginleştireceğim. Gökyüzündeki ışımayı arttırmak için “highlight”
seçeneğini biraz zorlayacak kadar arttırıyorum. Öyleki bazen sağ üstteki üçgen
pembe veya mavi renge boyanıyor. Bu fotoğraf için “shadows” un arttrılması çok
fazla bir etki yaratmıyor ama bazen değiştirmek gerekebilir. Burada katı
kurallar yok ve uygun seviyeleri trial-error yöntemiyle buluyorsunuz. Tabi bir
de ne istediğiniz önemli. Kontrastı biraz arttırmak için “whites”ı arttırıp, “blacks”i
azaltıyorum.
“Clarity” hem
netliği arttırıyor hem de bir miktar kontrastı. Ama normal kontrast
uygulamasından farklı olarak fotoğraftaki bazı bölümleri çok karartmadığından
ortalama +50 kadar arttırıyorum. “Vibrance” gerçekten çok güzel bir uygulama. Fotoğrafın
durumuna göre daha fazla (+50-60) arttırılabilir. Ben +30 kadar arttırıyorum. “Saturation”
ı ise çok az arttırıyorum. Neden? Çünkü saturationu çok arttırmak fotoğrafta
küçük çocuğa “gece makyajı” yapmak gibi oluyor ve sentetik bir görüntüye yol
açtığını düşünüyorum (Şekil 3). Gökyüzüne hafif mavi-mor bir renk kazandırmak
için en üstteki “temperature” u azaltıyorum ve “tint” miktarını hafifçe mor
renge doğru kaydırıyorum. Bu işlemleri yaparken kendinizi strese sokmayın.
Kendinizi ressam Bob’un yerine koyun. Bu işi keyif için yapıyorsunuz...
Şekil 3. Samanyolu belirginleşmeye başladı bile... |
5. Tam olarak ne
yakalamaya çalışıyorum? Samanyolunun belki de görebildiğimiz en seksi bölümü
olan ve X şeklinde gökyüzünde görülen kısımda aydınlık olan yerleri iyice
aydınlatmaya çalışıyorum. Burada görülen antares gibi (kırmızı halka içindeki akrebin
kalbi denen dev) gök cisimlerinin de daha belirginleşmesini istiyorum (Şekil 5).
Şekil 4. Medium contrast seçeneğiyle samanyolunun biraz daha belirginleşmesi. |
6. Arzu ederseniz
renk doygunluk veya aydınlanma seviyeleriyle ilgili ayarlamalar yapabilirsiniz
(Şekil 6).
Şekil 6. Ben burada gökyüzündeki mavi-mor doygunluğunu biraz arttırmak istedim. |
7. Hemen altta
bulunan “SPLIT TONING” kısmında “highlight” ve “shadows” ayarlamaları yapmak mümkün.
Yıldızların hepsinin aynı renkte olabilmesi fizik kuralları sebebiyle mümkün
değildir ama fotoğraftaki duruma göre bu ayarlamalar yapılırken yıldızların ve
samanyolunun aydınlık bölümlerinin renk tonunu olabildiğince beyaza yaklaştırmak
samanyolunu daha estetik gösterecektir. Ben bu fotoğrafta bu anlamda bir
ayarlama yapmadım.
8. “DETAIL”
bölümüne geliyorum. Fotoğraftaki aşırı underexposure seviyesi ve yüksek isodan
dolayı “noise” içeren bölümleri ortadan kaldırmaya çalışıyorum. Özellikle “Noise
reduction” “luminance” bölümünde sadece istediğim etki oluşana kadar
arttırıyorum, çünkü arttırmaya devam ettikçe detaylar azalacak ve fotoğraf daha
bulanık ve çok daha az yıldızdan oluşan bir görüntüye dönüşecektir. Bu fotoğraf
başlangıçta çok karanlık olduğundan “sharpening” seçeneğiyle ilgilenmiyorum,
çünkü “noise” artışına yol açacaktır. Ancak uygun histograma sahip
fotoğraflarda samanyolunun belirginleştirilmesi için kullanılabilir. “Noise
reduction” kısmının altında bulunan “Detail” ve “contrast” bölümlerinde ayarlamalar
yapmanın etkisine bakılabilir ancak detail’daki artışın noise’a yol
açmayacağına dikkat edilmelidir (Şekil 7).
Şekil 7. Noise reduction uygulanması. |
9. “Y” tuşuna
basıp, before-after karşılaştırması yapıyoruz. Eğer arzu edersek ilave
değişiklikler yapılabilir (Şekil 8).
Şekil 8. Fotoğrafın başlangıç ve edit edildikten sonraki hali. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder