11 Mart 2015 Çarşamba

Samanyolu fotoğraflarını nasıl edit edebiliriz?

Bu yazıda samanyolu fotoğraflarını Lightroom 5.0 kullanarak nasıl daha güzel bir görüntüye kavuşturabileceğimizi amatör deneyimlerime dayanarak anlatmaya çalışacağım. Yapılabilecek işlemlerin sonuç üzerindeki etkisini daha iyi gösterebilmek için oldukça düşük ekspoz seviyeye sahip bir fotoğraf üzerinde çalışalım istedim:


1. Aşağıdaki fotoğrafın exif değerleri 28 mm odak uzunluğu, iso 8000, f/9.0, 30 saniye shutter speed olup Canon 6D 24-105 mm objektif ile çekilmiştir (Şekil 1). Daha önceki bir yazımda f değerinin 4-5 civarında olmasının gece fotoğrafçılığının bir komponenti olarak yıldız/samanyolu çekimlerinde olumlu fark oluşturduğunu belirtmiştim. Bu fotoğrafta iso değeri çok yüksek olmasına karşın f değeri 9.0 olduğu için fotoğraf underexposed olarak görülüyor. 30 saniyeden daha fazla sürede çekim yapılmaması gerektiğini -yıldızların nokta halindeki görünümlerini korumak için- Yıldız Hareketlerinin Kaydedilmesi başlıklı yazımda belirtmiştim. Sonuç: elimizde neredeyse kapkara bir fotoğraf var ve bunu olası bir “worst-case” olarak değerlendirebileceğimizi düşünüyorum. Şimdi neler yapabileceğimize bakalım:
Şekil 1. File => import => fotoğraf seçimi ve onayından sonra özellikle sadece gökyüzündeki görüntüyü göstermek amacıyla crop ettiğim fotoğrafın ilk hali. Neredeyse tamamen karanlık bir görüntü...
2. Öncelikle “d” tuşuna basarak “Develop” bölümünü seçiyoruz. Böylelikle fotoğraftaki birçok parametreyi değiştirecek seçenekler hemen alt alta sağ tarafta ortaya çıkıyor (Şekil 1). Bu fotoğrafın histogramına (sağ üstte) bakılacak olursa aşırı sola yaslanmış ve hatta kollapsa uğramış olduğunu görüyoruz. Oysaki histogramda olabildiğince homojen bir dağılımın sağlanması gerekir. İlk aşamamız exposure seviyesini ayarlamak. White balance yapamıyoruz, çünkü seçebileceğimiz “gri” tonlarında hiçbir şey yok. Kapkaranlık bir fotoğrafımız var sadece. Exposure seviyesini bir miktar arttırarak samanyolundaki formun biraz belirginleşmesini sağlıyorum. Burada aşırı underexposure söz konusu olduğundan, +1.50 seviyesine getirdim ki aslında birçok fotoğrafta 0.5 civarı yeterlidir. Çok arttırmıyorum şimdi, çünkü fotoğrafta çok noise oluşmasına yol açacaktır. Histogram biraz sağa doğru kaydı ve açıldı dikkat ederseniz (Şekil 2). Ancak yine de hala underexposed bir fotoğraf. Histogramda sol üstteki üçgen hala siyah...
Şekil 2. Sadece exposure seviyesinin arttırılması.
3. Amacımız samanyolunu olabildiğince belirgin bir hale getirmek. Ekranın sağ bölümündeki “BASIC” kısmında bulunan parametreleri değiştirmeye başlıyoruz. “Contrast” seviyesini şu aşamada +5 in altında arttırmayı tercih ediyorum, çünkü birazdan aşağıda onu biraz daha belirginleştireceğim. Gökyüzündeki ışımayı arttırmak için “highlight” seçeneğini biraz zorlayacak kadar arttırıyorum. Öyleki bazen sağ üstteki üçgen pembe veya mavi renge boyanıyor. Bu fotoğraf için “shadows” un arttrılması çok fazla bir etki yaratmıyor ama bazen değiştirmek gerekebilir. Burada katı kurallar yok ve uygun seviyeleri trial-error yöntemiyle buluyorsunuz. Tabi bir de ne istediğiniz önemli. Kontrastı biraz arttırmak için “whites”ı arttırıp, “blacks”i azaltıyorum.
“Clarity” hem netliği arttırıyor hem de bir miktar kontrastı. Ama normal kontrast uygulamasından farklı olarak fotoğraftaki bazı bölümleri çok karartmadığından ortalama +50 kadar arttırıyorum. “Vibrance” gerçekten çok güzel bir uygulama. Fotoğrafın durumuna göre daha fazla (+50-60) arttırılabilir. Ben +30 kadar arttırıyorum. “Saturation” ı ise çok az arttırıyorum. Neden? Çünkü saturationu çok arttırmak fotoğrafta küçük çocuğa “gece makyajı” yapmak gibi oluyor ve sentetik bir görüntüye yol açtığını düşünüyorum (Şekil 3). Gökyüzüne hafif mavi-mor bir renk kazandırmak için en üstteki “temperature” u azaltıyorum ve “tint” miktarını hafifçe mor renge doğru kaydırıyorum. Bu işlemleri yaparken kendinizi strese sokmayın. Kendinizi ressam Bob’un yerine koyun. Bu işi keyif için yapıyorsunuz...
Şekil 3. Samanyolu belirginleşmeye başladı bile...
4. “BASIC” bölümünün hemen altında “TONE CURVE” bölümünde fotoğraftaki kontrastı ayarlayabileceğimiz bir bölüm bulunuyor. İsteğinize göre burada bir seçeneği tıklayabilirsiniz. Veya dilerseniz eğri üzerindeki noktaları kendiniz kaydırıp manuel ayarlama yapabilirsiniz (Şekil 4).
5. Tam olarak ne yakalamaya çalışıyorum? Samanyolunun belki de görebildiğimiz en seksi bölümü olan ve X şeklinde gökyüzünde görülen kısımda aydınlık olan yerleri iyice aydınlatmaya çalışıyorum. Burada görülen antares gibi (kırmızı halka içindeki akrebin kalbi denen dev) gök cisimlerinin de daha belirginleşmesini istiyorum (Şekil 5).
Şekil 4. Medium contrast seçeneğiyle samanyolunun biraz daha belirginleşmesi.
Şekil 5. Antares...
6. Arzu ederseniz renk doygunluk veya aydınlanma seviyeleriyle ilgili ayarlamalar yapabilirsiniz (Şekil 6).
Şekil 6. Ben burada gökyüzündeki mavi-mor doygunluğunu biraz arttırmak istedim.
7. Hemen altta bulunan “SPLIT TONING” kısmında “highlight” ve “shadows” ayarlamaları yapmak mümkün. Yıldızların hepsinin aynı renkte olabilmesi fizik kuralları sebebiyle mümkün değildir ama fotoğraftaki duruma göre bu ayarlamalar yapılırken yıldızların ve samanyolunun aydınlık bölümlerinin renk tonunu olabildiğince beyaza yaklaştırmak samanyolunu daha estetik gösterecektir. Ben bu fotoğrafta bu anlamda bir ayarlama yapmadım.
8. “DETAIL” bölümüne geliyorum. Fotoğraftaki aşırı underexposure seviyesi ve yüksek isodan dolayı “noise” içeren bölümleri ortadan kaldırmaya çalışıyorum. Özellikle “Noise reduction” “luminance” bölümünde sadece istediğim etki oluşana kadar arttırıyorum, çünkü arttırmaya devam ettikçe detaylar azalacak ve fotoğraf daha bulanık ve çok daha az yıldızdan oluşan bir görüntüye dönüşecektir. Bu fotoğraf başlangıçta çok karanlık olduğundan “sharpening” seçeneğiyle ilgilenmiyorum, çünkü “noise” artışına yol açacaktır. Ancak uygun histograma sahip fotoğraflarda samanyolunun belirginleştirilmesi için kullanılabilir. “Noise reduction” kısmının altında bulunan “Detail” ve “contrast” bölümlerinde ayarlamalar yapmanın etkisine bakılabilir ancak detail’daki artışın noise’a yol açmayacağına dikkat edilmelidir (Şekil 7).
Şekil 7. Noise reduction uygulanması.
9. “Y” tuşuna basıp, before-after karşılaştırması yapıyoruz. Eğer arzu edersek ilave değişiklikler yapılabilir (Şekil 8).
Şekil 8. Fotoğrafın başlangıç ve edit edildikten sonraki hali.


Hiç yorum yok: